مطهره مرادیان سرخی؛ رویا لطافتی؛ حمید رضا شعیری؛ محمودرضا گشمردی
چکیده
دانیل پناک یکی از نویسنگانی است که حرفه معلمی را ترک کرده تا خود را به طور کامل وقف نویسندگی و ادبیات کند. مهمترین ویژگی رمانهای وی بازتاب تفکرات آموزشی و پرورشی در آنهاست وتلاش او برای نمایش رفتارها، ...
بیشتر
دانیل پناک یکی از نویسنگانی است که حرفه معلمی را ترک کرده تا خود را به طور کامل وقف نویسندگی و ادبیات کند. مهمترین ویژگی رمانهای وی بازتاب تفکرات آموزشی و پرورشی در آنهاست وتلاش او برای نمایش رفتارها، حالات، دغدغهها و مسائل و مشکلات آموزشی و فرایندهای ایجاد انگیزه برای دانشجویان و دانشآموزان است. در این مقاله بر آنیم تا مفاهیم آموزشی موجود در دو رمان این نویسنده، همچون یک داستان و من و کامورا استخراج کنیم و آنها را مبتنی بر نظریههای الگوسازی نمایش مورد بررسی قرار دهیم. یکی از این الگوها مبنای مطالعه میدانی این پژوهش است. دغدغه این مطالعه میدانی بررسی پیشنهادهای آموزشی پناک برای توانشهای زبانی فهم نوشتاری و تولید نوشتاری نزد زبانآموزان ایرانی دارای سطح B2 است. هدف این مقاله باررسی این نکته است که تا چه حدی مفاهیم آموزشی مطرح شده توسط یک رماننویس در متنی که برای آموزش تدوین نشده است، میتواند الهام بخش معلمان برای مدیریت بهتر کلاس، شناخت بهتر نیاز زبانآموزان، آمادهسازی محتوای آموزشی و در نهایت ایجاد فضای همدلی میان خود و زبانآموزان باشد. تحلیل دادههای مطالعه میدانی نشان میدهد که پیشنهادات آموزشی پناک منطبق بر بافت آموزش زبان فرانسه در ایران است.